Portal
Geri git   Yenidendogus > İslam > Soru - Cevap Köşesi
Portal Forum Kayıt ol [Yardım Masası] Kuran-ı Kerim Dinleme Üye Listesi Konularım Cevaplarım Arama Son 24 Saatteki Konular Forumları Okundu Olarak İşaretle

Kaza borcu olan nafile namaz kılamaz...

hüzün yağmuru ´isimli üyeden alıntı Allah razı olsun mübarek,değerli bir paylaşım. Evvela tabikiiii farz..sonra da kişi kılabiliyorsa hem kazasını hem de nafilesini kılar.. Dikta mı etmeli kişilere ?Kaza borcun varsa nafile kılma diye? Neden nafile

Cevapla
 
Paylaş Seçenekler Stil
Alt 24.04.2011, 00:16   #21
Musafir
Üye
 
Üyelik tarihi: 22.04.2011
İletiler: 20
Teşekkürler: 0
2 Mesajına 2 kez Teşekkür Edildi
Standart

hüzün yağmuru´isimli üyeden alıntı İletiyi göster
Allah razı olsun mübarek,değerli bir paylaşım.

Evvela tabikiiii farz..sonra da kişi kılabiliyorsa hem kazasını hem de nafilesini kılar..
Dikta mı etmeli kişilere ?Kaza borcun varsa nafile kılma diye?
Neden nafile namazdan mahrum kalalım ki?
Mümkün olduğunca farz olan vakit namazlarını kaçırmamalı..
ve mümkün olduğunca hem kaza hem de nafile namazlara devam edilmeli..

(nefsime..)

İslam âlimleri sünnet ve nafile kılmayanların ahirette ceza görmeyeceğini, sadece sevabından mahrum kalacağını bildirmişlerdir. Farzın önemi hakkında, bazı hadis-i şerif mealleri:

(Farz namaz borcu olanın, nafile namazı kabul olmaz.) [Dürret-ül fahire]
Farzı kılma imkânı varken tehir ederek nafile ile meşgul olunca, farzı tehir günahı büyük olur. Bu günahtan azıcık nafile sevabı çıkarılınca yine ortada büyük günah kalmaktadır. Onun için Peygamber efendimiz, nafilesi kabul olmaz buyurmuştur.

(Borcu varken verilen sadaka kabul olmaz.) [Buhari]
Borcu ödemek farzdır. Sadaka vermek nafiledir. Farz borcunu geciktirmek de günahtır. Bu bakımdan verdiği sadakanın sevabı, geciktirme günahını affettiremediği, denizde damla olduğu için kabul olmaz buyurulmuştur.

(Allahü teâlâ, “Farzla bana yaklaşıldığı gibi, hiçbir şeyle yaklaşılamaz” buyurdu.) [Buhari, Beyheki, Uyun-ül besair]
Yani Allahü teâlânın rızasına kavuşmak için, önce farzları eda etmek şarttır.

(En üstün amel, cihaddır. En üstün cihad, farzları ifa etmektir.) [İ. Ahmed, Taberani]

(Allah indinde en üstün amel, vaktinde kılınan farz namazdır.) [Müslim, Ebu Davud]

(En üstün amel, farz namazdan sonra zekâttır.) [Taberani]

(Ya Fâtıma, önce Rabbinin farzını yerine getir.) [Ebu Davud]
Önce farzın ifası emrediliyor. Önce sünnet ve nafile denmiyor.

(Allahü teâlânın sana farz kıldığı şeyleri eda et ki, insanların en âbidi olasın.) [İ. Adiy]
Çok nafile ibadet eden değil, farzları aksatmayan, insanların en çok ibadet edeni oluyor.

(Öğrendiği farzlarla amel edene ve başkasına öğretene Allah rahmet etsin.) [Ebu-ş-şeyh]

(Bir Müslüman yoktur ki, farz namaz için layıkıyla abdest alsın da, o gün ayaklarının yürüdüğü, ellerinin tuttuğu, gözlerinin baktığı, kulaklarının dinlediği, dilinin söylediği, nefsinin arzuladığı kötü şeyler affolmasın.) [İ. Asakir]

(Kıyamette işlediği farzlarla içi dolu olana müjdeler olsun.) [Deylemi]

(Cihad için atılan adımla bir farzı ifa için atılan adımdan daha üstünü yoktur.) [Tirmizi]

(Allahü teâlâ buyurdu ki: Beş vakit farz namazı, şartlarına uyarak, vaktinde kılanı Cennete koyacağıma söz verdim. Kılmayana verilmiş bir sözüm yoktur.) [İ. Mace, Ebu Davud]

(Ramazanda bir gün oruç tutmayan, onun yerine bütün yıl oruç tutsa, o bir günkü sevaba kavuşamaz.) [Tirmizi]
Farz orucu kaza ediyor, oruç borcundan kurtuluyor, ama farzı zamanında yapma sevabına kavuşamıyor. Hatta ömür boyu nafile oruç tutsa da, bir farzı zamanında yapma sevabına kavuşamıyor. Farzın ne kadar önemli olduğunu bu hadis-i şerif açıkça bildiriyor.

(Farzlardan sonra en faziletli namaz, gece kılınan Teheccüd namazıdır.) [Müslim, İbni Mace, Ebu Davud, Tirmizi, Nesai]
Bir kimse, çok kıymetli bir sünnet olan Teheccüd namazını ömründe hiç kılmasa ahirette hiçbir ceza verilmez, sadece sevabından mahrum kalır, ama bir farzı terkin cezası çok büyüktür.

Din kitaplarında deniyor ki:
Düşman karşısında, bir farz namazı kılma imkânı varken, terk etmenin cezası, yedi yüz büyük günaha bedeldir. (Cami-ül-fetâvâ, Umdet-ül İslam)

Farz namazları kazaya bırakmak büyük günahtır. İmkânı varken kaza etmezse, ayrıca büyük bir günah daha işlemiş olur. (Kebair ve segair)

Farz borcu olanın nafileyle meşgul olması, farzı tehir ettiğinden dolayı günahtır. Hazret-i Ali’nin rivayet ettiği hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Farz namaz borcu olanın nafile kılması, doğurmak üzere olan hamileye benzer. Doğumu yaklaşmışken, çocuğu düşürür. Artık bu kadına, hamile de, ana da denmez. Bu kimse de böyle olup, farz namazlarını ödemedikçe, nafile namazları kabul olmaz.) [Fütuh-ul-gayb, Zahire-i Fıkh]

Hanefî âlimlerinden Abdülhak-ı Dehlevî hazretleri, bu hadis-i şerifi şöyle açıklıyor:
Bu hadis-i şerif gösteriyor ki, farz borcu olanın, sünnetleri de kabul olmaz, çünkü sünnetler de nafiledir. (Fütuh-ul-gayb şerhi)

Seyyid Abdülkadir-i Geylani hazretleri buyurdu ki:
(Farz namaz borcu olanın nafilesi kabul olmaz) hadis-i şerifi gösteriyor ki, farz borcu varken nafileyle meşgul olmak ahmaklıktır. Kaza borcu olanın nafile kılması, alacaklıya borçlunun hediye götürmesine benzer ki, elbette kabul olmaz. Mümin bir tüccara benzer, farzlar sermayesi, nafileler ise onun kazancıdır. Sermaye kurtarılmadan, kâr olmaz. (Fütuh-ul-gayb)

Hazret-i Ebu Bekir, Hazret-i Ömer’e yaptığı vasiyette buyurdu ki:
Allah’ın gece yapman gereken hakkını gündüz yapsan ve gündüz yapman gerekeni de gece yapsan kabul etmez. Üzerine farz olan ibadetleri ödemeden nafile ibadetini kabul etmez. (Kitab-ül Harac)

Denizde damla gibidir

İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
Farzın yanında nafileler kıymetsizdir. Sünnetlerin farzlar yanındaki kıymeti de, deniz yanında bir damla su gibi bile değildir. Melun şeytan, müminleri aldatarak, farzları küçük gösteriyor, nafileyi teşvik ediyor. Hâlbuki bir altın zekât vermek, yüz bin altın sadaka vermekten daha sevabdır. (Mektubat-ı Rabbani 1/29, 1/260, 3/17)

Yıllarca farz kaza namazı borcu olana sünnetleri bırakma demek, koca denize değil, bir damlaya itibar et demek gibi çok abes ve cahilce bir sözdür. Seyyid Abdülhakim Arvasî hazretleri buyurdu ki:
Yıllarca kaza borcu olanın, sünnetleri kılarken, kaza namazına da niyet etmesi, dört mezhepte de lazımdır. (S. Ebediyye)

Sünnet yerine kaza kılan, sünneti terk etmiş olmaz. (Eşbah)

Hiç kazası olmayanın da kaza namazı kılması caizdir. (Redd-ül-muhtar, Hindiyye)

Âlimlerin söz birliği

Ruh-ul-beyân’da En’ам suresinin 165. âyetinin tefsirindeki hadis-i şerifte bildiriliyor ki:
Kıyamette helal yoldan kazanan kimseye denir ki:
- Bu malları kazanırken ve sarf ederken farz namazları vaktinde kıldın mı? Namazın rükuunu, secdesini ve abdestte farzları tam yaptın mı?
- Ya Rabbi, helalden kazanıp helal yerlere harcadım, hiçbir farzı kaçırmadım.
- Helal kazanırken bazı yanlışların olmadı mı?
- Ya Rabbi, helal yollardan kazandım ve helal yollarda harcadım, hiçbir farzı zayi etmedim, farzları yerine getirirken ihlasıma halel getirmedim. (Ruh-ul-beyân 3/132)

Âlimler sözbirliği ile bildirdiler ki:
Regaib ve revatib ameller ile vacibler, sevapta, hükümde ve üstünlükte farza ulaşamaz. Sünnetler, kılınmış olan farzların eksiklerini tamamlar. Nafileler ise sünnetlerin eksiklerini tamamlar. Hiçbir nafileyle farz borcu ödenmiş olmaz. Bazı avamın iddia ettiği gibi, farzı bırakıp da nafileyle uğraşmalarının, mesela Evvabin namazının farz kazaların yerine geçeceğini iddia etmelerinin dinde yeri yoktur. (Ruh-ul-beyân 3/127)

Farzlara önem verip, tembellikle yapmayanın imanı gitmez, fakat bir farzı yapmayan müslüman, iki büyük günaha girer:
Birincisi, o farzın vaktini ibadetsiz geçirmek, yani farzı geciktirmek günahıdır. Bunun affolması için tevbe etmek, yani pişman olmak gerekir.
İkincisi, bu farzı terk etmek günahıdır. Bu büyük günahın affolması için, bu farzı hemen kaza etmek gerekir. Kazayı geciktirmek de, ayrıca büyük günah olur. Kaza geciktikçe, günahlar, katlanarak artar, sayılamayacak kadar çoğalır. Hadis-i şerifte, (Bir namazı, bilerek, özürsüz kılmayan, seksen hukbe [1 hukbe=80 yıl] Cehennemde kalacaktır) buyuruluyor. Bu müthiş günahların altından kurtulabilmek için, farz namazları bir an önce kaza etmek gerekir. (Tergib-üs-salat)

İbni Nüceym hazretleri buyuruyor ki:
Farz namazları vaktinden sonraya bırakmak büyük günah olup, ancak tevbe etmekle affolur. Tevbe ederken, kılmadığı namazları kaza etmesi gerekir. Kaza etmeye gücü varken kaza etmezse, ayrıca büyük bir günah daha işlemiş olur. (Kebair ve segair)

Bütün fıkıh kitaplarında, kaza namazı anlatılırken faite yani kaçırılmış namaz deniyor, çünkü bir Müslüman namazlarını terk etmez. Ancak uyumak, unutmak gibi geçerli bir özürle kaçırabilir. Bu bakımdan kaçırılan namaz sayısı az olur. Bugün terk edilmiş namaz sayısı çoktur. Bir özürle kaçırılmış namazla özürsüz, kasten terk edilmiş namazın hükmü aynı değildir. Namazları, yukarıda bildirilen bir özürle fevt ederek kazaya bırakmak günah olmadığı için, bunların kazalarını, sünnetleri ve diğer nafileleri kılacak kadar geciktirmek de günah olmaz. Uyumak, unutmak gibi bir özürle kılınamayan yani fevt edilen [kaçırılan] namazların hükmü şöyledir:
Fevt olan namazları kaza etmek, nafile kılmaktan iyi ise de, beş vakit namazın sünnetlerini ve hadis-i şerifte övülen Duha, Tesbih, Tehıyyat-ül-mescid gibi belli namazları kılmak böyle değildir. Vaktin sünnetleriyle bu nafileleri kılmak, kaza kılmaktan evladır. (Redd-ül-muhtar, Halebi, Hindiyye)

Terk edilmiş namazın hükmü ise şöyledir:
Büyük âlim İbni Nüceym’e soruldu ki, kaza namazı olan kimse, sünnetleri kılarken kazaya niyet ederek kılsa, sünnetleri terk etmiş olur mu? Cevabında, (Sünnetleri terk etmiş olmaz, çünkü o vakit içinde farzdan başka, [nafile olsun, kaza olsun] herhangi bir namaz kılınınca, sünnet de yerine getirilmiş olur) buyurdu. (Nevâdir-i fıkhiyye fi mezheb-il-eimmet-il Hanefiyye s. 36)

Hamza Efendi hazretlerinin Bey’ ve Şir’a risalesinin şerhinde, (Yolculuğa çıkmadan önce iki rekât namaz kılmalıdır! Kazaya kalmış namazı varsa bir, iki veya üç vakit namazını kaza etmelidir! Çünkü kaza borcu varken, nafile kılmak ahmaklıktır) buyuruluyor. (s.6)

Sünnet kılarken kazaya da niyet edince kaza da sünnet de kılınmış olur. (Necat-ül müminin s. 90)

Beş vakit namazın sünneti demek, Resulullahın kıldığı namaz demektir. Bu namazlara sünnet ismi sonradan verilmiştir. Resulullah, beş vakit namazın sünnetlerini kılarken, yalnız (Allah rızası için namaz kılmaya) derdi. (Sünnet kılmaya) diye niyet etmezdi. Her vakit içinde böyle kılınan herhangi bir namaz, sünnet ismi verilen namaz olur. (Redd-ül muhtar, Uyun-ül besair, Halebi)

Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(En üstün cihad, farzları edadır.) [Taberani]

(Kaza namazı olanın, kıldığı nafile namaz kabul olmaz.) [Dürret-ül-fâhire]

(Herkes nafile ile meşgul iken sen farzları tamamla!) [Miftâh-ün-necât]

Konu Musafir tarafından (24.04.2011 Saat 00:29 ) değiştirilmiştir..

Musafir isimli üye şu anda çevrimdışı  
Alıntı ile Cevapla
Bu Mesaj için Musafir'a Teşekkür Edenler :
hüzün yağmuru (24.04.2011)
Alt 24.04.2011, 10:04   #22
Musafir
Üye
 
Üyelik tarihi: 22.04.2011
İletiler: 20
Teşekkürler: 0
2 Mesajına 2 kez Teşekkür Edildi
Standart

Hak teâlâ, farz ibadetle bana yaklaşıldığı gibi, hiçbir şeyle yaklaşılamaz buyurdu. [Buhari]

Musafir isimli üye şu anda çevrimdışı  
Alıntı ile Cevapla
Bu Mesaj için Musafir'a Teşekkür Edenler :
hüzün yağmuru (24.04.2011)
Alt 24.04.2011, 10:36   #23
hüzün yağmuru
Gavsım seni çok Özledim♥♥
 
hüzün yağmuru - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: 26.10.2010
İletiler: 1.168
Teşekkürler: 623
554 Mesajına 985 kez Teşekkür Edildi
Standart

Allah razi vel muradi mübarek
Değerli paylaşımlar için teşekkürler
Mevlam razı olsun dua ve muhabbetle
__________________

hüzün yağmuru isimli üye şu anda çevrimdışı  
Alıntı ile Cevapla
Alt 22.07.2011, 15:29   #24
EkSen
O Şimdi Yasaklı
 
Üyelik tarihi: 25.05.2011
İletiler: 638
Teşekkürler: 203
360 Mesajına 620 kez Teşekkür Edildi
Standart

Kaza borcu olanın kesinlikle nafile namaz kılamaz hükmüne katılmıyorum ..
Kazası olan kazalarını kılmalı ama nafile kılmak istediğinde de onları da kılabilmeye hakkı olmalı ..
Namaz duadır .. Hangi hakla geçmişte etmediğimiz dualar yüzünden şimdi etmek istediğimiz dualar engellenebilir ..
Doğrusu en güzeli önceliği kazalara vermek ve kişi isterse eğer nafileleri de kılmaktır ..

EkSen isimli üye şu anda çevrimdışı  
Alıntı ile Cevapla
Alt 23.07.2011, 10:56   #25
katresu
Portal Yerlisi
 
katresu - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: 08.06.2011
Nereden: Adana
İletiler: 1.623
Teşekkürler: 2.127
792 Mesajına 1.254 kez Teşekkür Edildi
Standart

5 vakit namazı kılmadığım için, bunca yıldır kandillerde kıldığım namaz ziyan mı oldu?
__________________
"Adalet güzeldir fakat liderlerde olursa, daha da güzel olur."
Hz.Muhammed (s.a.v)

katresu isimli üye şu anda çevrimdışı  
Alıntı ile Cevapla

Reklamsız bir forum için sitemize destek olun...
Alt 23.07.2011, 11:49   #26
katresu
Portal Yerlisi
 
katresu - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: 08.06.2011
Nereden: Adana
İletiler: 1.623
Teşekkürler: 2.127
792 Mesajına 1.254 kez Teşekkür Edildi
Standart

Sevgili ailem; şehire uzak bir yerde olacağım için, pazartesiye kadar siteye giremeyeceğim ve girdiğimde de, muhtemelen bu konu gerilere kayacak ve sorumun cevabını alamayacağım....

"Kılmadığım farz namazlardan dolayı, nafile namazlarım ziyan mı oldu?"

El cevap lütfen...
__________________
"Adalet güzeldir fakat liderlerde olursa, daha da güzel olur."
Hz.Muhammed (s.a.v)

katresu isimli üye şu anda çevrimdışı  
Alıntı ile Cevapla
Alt 23.07.2011, 14:56   #27
EkSen
O Şimdi Yasaklı
 
Üyelik tarihi: 25.05.2011
İletiler: 638
Teşekkürler: 203
360 Mesajına 620 kez Teşekkür Edildi
Standart

katresu´isimli üyeden alıntı İletiyi göster
Sevgili ailem; şehire uzak bir yerde olacağım için, pazartesiye kadar siteye giremeyeceğim ve girdiğimde de, muhtemelen bu konu gerilere kayacak ve sorumun cevabını alamayacağım....

"Kılmadığım farz namazlardan dolayı, nafile namazlarım ziyan mı oldu?"

El cevap lütfen...
Hayır .. Rab Onun rızası içinde yapılan hiç bir ameli boşa çıkarmaz ..

EkSen isimli üye şu anda çevrimdışı  
Alıntı ile Cevapla
Bu Mesaj için EkSen'a Teşekkür Edenler :
katresu (25.07.2011)
Alt 23.07.2011, 15:27   #28
serra98
Yeni Üye
 
serra98 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: 27.06.2011
Nereden: antalya
İletiler: 4
Teşekkürler: 20
2 Mesajına 2 kez Teşekkür Edildi
Standart

allah razı olsun bu konu benimde kafamı karıştırıyordu

serra98 isimli üye şu anda çevrimdışı  
Alıntı ile Cevapla
Alt 24.07.2011, 15:25   #29
ArorA
ARzu- HâL'imdir...
 
ArorA - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: 14.02.2011
Nereden: Ankara-DanÖteKöyYok!
İletiler: 1.734
Teşekkürler: 1.116
1.148 Mesajına 2.147 kez Teşekkür Edildi
Standart

Arkadaşlar yapmayın Allahınızın aşkınıza.. yani bir fetva alıntılarken etraflıca bakıp ne nedir diye mi alıntılıyorsunuz yoksa olduğu gibi geldiği gibi alıntılayıp kafaların karışmasına yahut kişilerin bence diyerek fetva alanında dikenli tellerle çevrili yasak bölge ziyaretleri yapmalarına sebep mi oluyorsunuz...(ek bilgi=bu tip fıkhi konuların bencesi olmaz )

Katresu kardeşim konunun geri kaymasına izin vermeyeceğiz Allah'ın izniyle ki istifade edebilesiniz/edilebilsin inş..

konunun başında ki fetva şafilere göredir.... uygulama sahibi şafi ise bilemem o takdirde kazalarının bitiminde nafile kılmaya başlayacaktır bu nedenle bu durum hanefiler için genellenmesin lütfen.

Hanefilere göre ise; kazası olan nafilesinide kılar her ikisinden de sevabını alır. (yalnız kzalarına devam etmek suretiyle.. Şayet varsa, Hiç kaza kılmaması doğru olmadığı gibi evla olan önceliklerini kazaya vermesidir ama kaza kılarken nafile kılmasında hiçbir mahzur ve engel yoktur.)

haricen kılınan veya farzlardan ari yapılan her ibadatu taat elbette kendi kategorisinde değerlendirilir. ama öncelikle sorulacak olan elberreki farz olanlardır ve nafileler ne kadar fazla da olsa farzları düşürmediği gibi yerine de geçmez.

Mehmed zahid Kotku Rahmetullahi Aleyh kişi der "bir vakti gafil oldu kılmadı ise bu diğer vakti kılmamasına sebep ve dayanak teşkil etmez çünki her vaktin hesabı ayrı görülür "

açıklayıcı olmuştur diye ümid ediyorum efendim. Allah kabul ve makbul namazlar icra etmeyi nasibetsin ... cümle ümmetle birlik bizlere de inş.
__________________

ArorA isimli üye şu anda çevrimdışı  
Alıntı ile Cevapla
Bu Mesaj için ArorA'a Teşekkür Edenler :
katresu (25.07.2011)
Alt 25.07.2011, 13:48   #30
katresu
Portal Yerlisi
 
katresu - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: 08.06.2011
Nereden: Adana
İletiler: 1.623
Teşekkürler: 2.127
792 Mesajına 1.254 kez Teşekkür Edildi
Standart

Allah razı olsun, Arora...

Şimdi diyeceksiniz ki, bir kazan yemeği elinin tersiyle itip dökmüş de, bir kepçe yemeğin peşine düşmüş... Görüntü bu maalesef.

Ancak, devamı da böyle olacak diye bir kural yok... Tamam, bir kepçe yemeğin peşindeyim, çünkü o yemeği ben pişirdim, ben hak ettim.

Kazanı ise, Allahın izniyle pişirmeye başladım. Tam pişince de bilgi vereceğim.

Cevaplarınızla beni rahatlattınız, Rabbim sizlerden razı olsun.
__________________
"Adalet güzeldir fakat liderlerde olursa, daha da güzel olur."
Hz.Muhammed (s.a.v)

katresu isimli üye şu anda çevrimdışı  
Alıntı ile Cevapla
Bu Mesaj için katresu'a Teşekkür Edenler :
ArorA (25.07.2011)

Reklamsız bir forum için sitemize destek olun...
Cevapla

Seçenekler
Stil



Konu Etiketleri
, , , , , namaz borcu , , , namaz borcu varken , ,


Saat : 04:32 |

Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Tesettür
Yandex.Metrica