Portal
Geri git   Yenidendogus > İslam > Soru - Cevap Köşesi
Portal Forum Kayıt ol [Yardım Masası] Kuran-ı Kerim Dinleme Üye Listesi Konularım Cevaplarım Arama Son 24 Saatteki Konular Forumları Okundu Olarak İşaretle

Namazlarda Niyet...Ve Niyet Kavrami...

Namazlarda niyet Sual: Namazda niyeti kalb ile mi yapmalı yoksa dil ile mi? CEVAP Namaza başlarken, niyetin dil ile de söylemek hakkında kitaplardaki bilgiler kısaca şöyledir: Niyetin yeri kalbdir. Dil ile de söylenmesi iyidir. Dil

Cevapla
 
Paylaş Seçenekler Stil
Alt 06.10.2005, 06:42   #1
blue
Kalfa
 
Üyelik tarihi: 27.09.2005
İletiler: 90
Teşekkürler: 0
2 Mesajına 2 kez Teşekkür Edildi
Exclamation Namazlarda Niyet...Ve Niyet Kavrami...

Namazlarda niyet


Sual: Namazda niyeti kalb ile mi yapmalı yoksa dil ile mi?

CEVAP

Namaza başlarken, niyetin dil ile de söylemek hakkında kitaplardaki bilgiler kısaca şöyledir:

Niyetin yeri kalbdir. Dil ile de söylenmesi iyidir. Dil ile söylenmezse bir şey gerekmez.

(El Kâfi, Fetava-i Hindiyye)



Peygamber efendimizin namaza başlarken dil ile niyet ettigi bildirilmemiştir. Sahabe ve tabiin den de böyle bir şey bildirilmemiştir. Hılye’de dört mezhep imamından da dil ile niyet edilebilir haberi bildirilmemiştir. Niyeti dil ile yapmanın bid’at oldugunu bildiren alimler vardır. Fetih sahibi bunu nakletmiştir. Hılye’de de, (Belki en uygunu, kalbi toparlamak için dil ile söylemek bid’at-i hasene olur) demiştir. (Redd-ül muhtar)



Hanefi’de namaza dil ile niyet bid’attir, vesveseden kurtulmak için caiz görülmüştür. (Mezahib-i erbea)



İmam-ı a’zamın fetvalarını bildiren El-ihtiyar kitabında, (Niyet, o namazın hangi namaz oldugunu kalben bilmektir. Bu işte dil ile söylemeye itibar yoktur) buyuruluyor.



Dürer ve gurer’de, (Hidaye’de bildirildi ine göre. Niyet kalb ile, hangi namazı kıldı ını bilmektir. Dil ile söylemeye itibar edilmez. Kalbin hazır olması için dil ile de söylenmesi müstehaptır, iyi olur) buyuruluyor.



Halebi’de (Niyet kalb iledir, dil ile de söylenmesi müstehaptır. Kalben niyet edip de, dil ile söylenmese mahzuru yoktur) buyuruluyor.



İslam âlimlerinin göz bebegi olan imam-ı Rabbani hazretleri, Kâbil müftüsüne yazdı ı 186. Mektubunda buyuruyor ki:

(Alimler, namazda, kalb ile niyet etmekle beraber, agız ile de söylemek müstehap olur demiştir. Halbuki, Resulullah efendimizin, Eshab-ı kiramın ve Tâbiin-i ızâmın söz ile niyet ettikleri, zayıf bir haber ile dahi, bildirilmemiştir. Agız ile niyet etmek bid’attir. Bu bid’ate hasene diyorlar. Halbuki, bu bid’at, yalnız sünneti yok etmekle kalmıyor, farzı da yok ediyor. Çünkü çok kimse, yalnız agızla niyet ederek kalb ile niyet etmiyor. Resulullahın sünnetine bir şey katmamalı ve Onun Eshab-ı kiramına uymalıdır.) [C.1, m.186]



[İbni Âbidin buyuruyor ki: (Niyet, yalnız kalb ile olur. Yalnız söz ile niyet etmek bid’attir. Kalb ile niyet edenin, şüpheden, vesveseden kurtulmak için, söz ile de niyet etmesi caizdir.]



Niyet, kalb ile olur. Yalnız söylemek ile niyet edilmiş olmaz. Kalb ile birlikte olmak şartı ile söyleyerek niyet etmek caiz olur da denildi. Kalb ile niyet, söz ile niyete benzemezse, kalbdeki niyete bakılır. İbadetlerde niyetin söz ile yapılaca ını bildiren hiçbir hadis-i şerif ve haber mevcut de ildir. Dört mezhebin imamları da bildirmemiştir. (İslam Ahlakı)



İbadetler yapılırken, yalnız a ız ile söylemeye niyet denmez. Kalb ile niyet edilmezse, dört mezhepte de namaz sahih olmaz. Resulullahın ve Eshab-ı kiramın ve Tâbiinin ve hatta dört imamın agız ile niyet ettikleri işitilmemiştir. Hanefi’de, abdest alırken yüzü yıkarken, kalb ile niyet etmek sünnettir. [Agız ile de niyet etmek, sünnettir, müstehaptır ve bid’attir denildigi İbni Âbidin’de yazılıdır. Sünnettir veya bid’attir denilen bir şeyi yapmamak lazım oldugu, Berika, Hadika ve İbni Âbidin’de bildirilmektedir. Bunun için agız ile niyet etmemelidir. (S. Ebediyye)



Sözün özü şudur ki, niyetin yeri kalbdir. Kalb ile niyet edenin, şüpheden kurtulmak için, söz ile de niyet etmesi iyi olur.



Bir iş için birkaç niyet

Sual: Bir iş için birkaç niyet edilir mi? Mesela teheccüd kılan kaza ve sübha namazına da niyet eder mi?

CEVAP

Evet iyi olur. Camide oturmak taattır. Caminin Allahü teâlânın evi oldugunu düşünerek giren, onu ziyarete de niyet ederse sevabı daha çok olur. Namaz kılmayı beklemek için, camide itikaf edip ahireti düşünmek için, vaaz dinlemek için de niyet ederse, her niyeti için ayrı sevaba kavuşur. Bunun gibi, bu kimse, sünnet oldugu için koku sürünür, şık giyinirse, camiye saygı için, camideki müslümanları incitmemek için, temiz olmak, sıhhatli olmak için, İslam’ın vakarını, şerefini korumak için niyet edince, her niyeti için ayrı sevap kazanır.



İbni Âbidin hazretleri buyuruyor ki:

(Sünnet namazlar da nafiledir. Camiye girince, iki rekat namaz kılmak sünnettir. Buna Tehiyyet-ül-mescid denir. Camiye girince, farz veya başka namaz kılmak bunun yerine geçer. Başka namaz kılarken tehiyyet-ül-mescid için de ayrıca niyet gerekmez ise de, niyet edilirse iyi olur.) [R.Muhtar s.710]



Sünnet kılarken kazaya da niyet edince kaza da sünnet de kılınmış olur. (Necat-ül müminin s.90)



Sünnet kılarken kazaya da niyet gerekir. (Ramiz-ül-mülk Trablus Fetva emini)



Tatarhaniyye’de, (Sünnet kılarken kazaya da niyet daha iyidir) deniyor. (Uyun-ül-besair s.103)



İlk veya son sünnet demeden hepsini farz diye niyet ederek kılanın namazı sahih olur. Çünkü, sünnete, farz diye niyet edilirse, sünnet sahih olur. İlk kıldı ı farz, sonraki sünnet olur. (Fetava-i kübra)



Resulullah, beş vakit namazın sünnetlerini kılarken, yalnız, (Allah rızası için namaz kılmaya) derdi. Sünnet demezdi. Farzdan başka namaz kılınca sünnet de kılınmış olur. (Halebi-yi kebir)



Öglenin farzına dururken, hem farz, hem de sünneti olarak iki niyet yapılırsa, iki imama göre, yalnız farz kılınmış olur. İmam-ı Muhammede göre ise, o namaz sahih olmaz. Çünkü, farz ile sünnet ayrı cinsten iki namazdır. İki imama göre, farzı kılınmış olur. Halbuki, camiye girince kılınan herhangi bir namaz, tehiyyet-ül-mescid yerine de geçti i için, farz kılarken tehiyyet-ül-mescid olarak da niyet etmek de caiz olur. Yalnız farza niyet edince de, iki namaz birlikte kılınmış olur. (İbni Âbidin)



Sünnet, farzdan başka kılınan namaz demek oldugu için, sünnetin kazaya benzerligi tehiyyet-ül-mescid namazının farza benzerligi gibidir. Yani, sünnet kılarken vaktin farzına niyet edilmez ama, kazaya kalmış bir namaza veya başka bir nafileye de niyet edilebilir. (İslam Ahlakı, Tahtavi)



Sünnet yerine kaza kılan, sünneti terk etmiş olmaz. Vaktin farzını kılarken, sünnete de niyet edilirse, sünnet sahih olmaz. Fakat, kaza kılarken sünnete de niyet etmek sahih olur. (Eşbah)



Nafile kılmak isteyen, önce namaz kılmayı adamalı, sonra, nafile yerine, bu adak namazı kılmalı. Sünnet namazları adadıktan sonra kılan, bu sünnetleri kılmış olur. (Dürr-ül-muhtar s.45



Nezr edilen namazı kılmak vacip oldu u için, vacip sevabı hasıl olur. Sünnet yerine, nezr olunan namaz kılınınca, sünnet de kılınmış olur. (Redd-ül muhtar)



Sünnetleri önceden nezr edip de, nezir olarak kılmak daha iyidir. (Halebi, Merakıl-felah)



Ögle sünnetini kılmadan önce (4 rekat namaz kılmak nezrim olsun) dense, sonra nezir olarak kılınsa, hem vacip sevabı kazanır, hem de ö le namazının sünneti kılınmış olur. Kulun, kendine vacip ettigi namazı kılması ile, sünnet terk edilmiş olmayınca, farz olan namazı kılınınca, sünnet elbette terk edilmiş olmaz. Hem kaza kılınmış olur, hem de sünnet kılınmış olur. (S.Ebediyye)





blue isimli üye şu anda çevrimdışı  
Alıntı ile Cevapla

Reklamsız bir forum için sitemize destek olun...
Alt 06.10.2005, 06:42   #2
blue
Kalfa
 
Üyelik tarihi: 27.09.2005
İletiler: 90
Teşekkürler: 0
2 Mesajına 2 kez Teşekkür Edildi
Icon15 ...2

Birkaç niyetli namaz

Sual: Birkaç niyet isimli yazıda, camiye girince, ilk sünneti kılarken tehiyyetül mescide, yeni abdest alınmışsa sübha namazına, yolculu a çıkılacaksa, tehiyyetül menzile de niyet edilebilir denmişti. Peki camiye geldigimizde ikindinin ve yatsının farzı kılınırken de bu şekilde niyet edebilir miyiz?

CEVAP

Evet niyet edilebilir. Böylece niyet sevabı da alınır. Vaktin sünneti ile vaktin farzına birlikte niyet edilmez. Mesela öglenin sünnetine veya farzına dururken, hem farz, hem de sünnete diye iki niyet edilirse, imam-ı Muhammede göre ikisi de sahih olmaz, imam-ı a’zam ile imam-ı Ebu Yusuf’a göre ise sadece farz kılınmış olur. Ama yukarıda bildirilen namazlara niyet edince, her üç imama göre de sahih olur. Sabah namazının sünnetini veya farzını kılarken sübha, tehiyyetül mescid gibi namazlara niyet edilmez çünkü bu vakitte nafile kılınmaz. İkindi namazı kerahat vaktine girince de artık nafile kılınmaz. Akşamın farzından önce de nafile kılınmaz.



Sual: Maliki'yi taklit eden kişi namaza dururken muhakkak niyetini kendi duyacagı kadar sesli mi söylemelidir yoksa kalbden geçmesi de yeter mi?

CEVAP

Dört mezhepte de niyet kalbden olur. Kalb ile beceremeyenin dil ile de söylemesi caizdir.



Sual: Namaza başlarken niyet, eller kulaklara kaldırırken mi yapılır?

CEVAP

O zaman da yapılır, kulaklara kaldırdıktan sonra da yapılır. Allahü ekber demeden önce yapılır.



Sual: Akşamın farzını yalnız veya cemaatle kılarken, tehiyyet-ül-mescide de niyet edilebilir mi?

CEVAP

Evet niyet edilir. Hatta yeni abdest almışsa, sübha namazına da niyet edebilir. Mesela (Bugünkü akşam namazının farzına, tehiyyet-ül-mescide ve sübha namazı kılmaya) diye niyet edilir.



Sual: Namazda niyet ederken, kıble yönünü ve vaktin girdi ini düşünmeli midir?

CEVAP
Kıbleye döndügümüzü biliyorsak mesele yok. Yani seccadeyi başka tarafa sermiş olsalar, böyle serilmeyecekti diyebiliyorsak kıbleye dönmüş sayılırız. Vaktin girdigini de bilmek gerekir. Bilmeden rastgele namaz olmaz.



Sual: Ö le namazını kılarken ikindiye niyet ettim, bir sakıncası var mıdır?

CEVAP

Hangi namazı kıldı ını bilmek ve ona göre niyet etmek farzdır. Ö leyi kılarken ikindiye niyet edilirse namaz sahih olmaz. Niyet kalb ile olur. Bir kimse, ö leyi kılmaya başlarken, kalb ile ö lenin farzını kıldı ını bilse, fakat dil ile ikindi dese kalbe itibar edilir, dile itibar edilmez. Bu namaz sahih olur.



Niyet etmenin önemi

Sual: Bir arkadaş dedi ki: “Gün, imsak vaktinden sonra başlar. Onun için imsak vaktinden önce oruca niyet ederken, yarınki oruca diye niyet edilir. İmsak vakti çıkınca niyet ederken bugünkü oruca diye niyet edilir. Bu bakımdan bir kimse imsaktan önce, önümüzdeki günü kastederek bugünkü orucu diye niyet etse, niyeti sahih olmaz. Hatta imsaktan sonra oruca diye niyet etse hangi günü kast ettigini bildirmedi i için orucu yine sahih olmaz. Bunun gibi, bir kimse ögle namazını kılarken, bugünkü ögle demezse, sadece ö le namazına diye niyet etse hangi günkü ögleyi kıldı ını bildirmedigi için namazı sahih olmaz.”

Bu arkadaşın dedikleri dogru mu? Bir kimse, imsaktan önce veya sonra oruca diye niyet etse bugünkü veya yarınki demese orucu sahih olmaz mı? Ögleyi veya başka vakti kılarken bugünkü diye belirtmezse niyeti sahih olmaz mı?

CEVAP

Günün tarifi dogru, digerleri hep yanlıştır. Fıkıh kitaplarında açıklanıyor. Oruca demekle, niyet sahih olmuş olur. Çünkü o orucun ramazan orucu oldu unu biliyor, hangi gün tutacagını da biliyor. Onun için, yanlışlıkla bugün diyecegine yarın dese veya gece niyet ederken, yarın demesi gerekirken bugün dese yine orucu sahih olur.



Hiçbir namazda, bugünkü demeye gerek yoktur. Çünkü bugünkü namazı kıldıgını bilmektedir. Bugünkü demese de niyeti sahihtir.



Bir kimse, ö le vakti, ögle namazına niyet ederken, dili ile, bugünkü ikindi namazına diye niyet etse, kalbi ile de ögle oldu unu bilse, ögleyi kılmaya niyet etse, ögle için niyet etmiş sayılır, dil ile söyledigine itibar edilmez. Tersine, ögleyi kılmaya başlarken, ikindi zannetse, fakat dili ile de bugünkü ögleye diye niyet etse, namazı sahih olmaz. Kalben yaptıgı geçerlidir.



Bunun gibi namaz kılarken kıbleye dönmek, kıblenin Kâbe oldugunu bilmek şarttır. Ancak namaza niyet ederken bunları söylemek şart de ildir. Yani döndüm kıbleye, kıblem Kâbe demek şart degildir. Çünkü Müslüman kıblesinin Kâbe oldugunu bilir. Seccadesi Kıbleye do ru degilse düzeltir. Hiç araştırmadan durursa Kıbleye isabet etse bile namazı sahih olmaz. Kıbleye döndügünü söylemesi gerekmez. Demek ki bugünkü oruca, bugünkü ögleyi kılmaya, döndüm kıbleye demek şart degildir. (Redd-ül muhtar, Dürer ve gurer)



Bir namazda iki üç niyet

Sual: Kazası olan bir kimse, sünnetleri kılarken sadece kazaya niyet etse, sünnete niyet etmese, yine sünnet kılınmış olur mu? Eger cevap evet ise, o zaman niyet etmenin faydası ne oluyor?

CEVAP

Peygamber efendimiz, farzlardan önce veya sonra nafile namaz kılardı. Allah rızası için namaza diye niyet ederdi. Peygamber efendimiz, farzlardan önce veya sonra nafile namaz kıldı ı için bize bu namazları kılmak sünnet olmuştur. Yani farzlar ile beraber kılınan sünnetlerin hepsi nafiledir. Sünnet diye niyet etmek şart degildir, nafile dense de, Allah rızası için namaza... dense de olur.

Şimdi biz, farzın yanında nafile veya kaza namazı kılsak yine o sünneti işlemiş oluyoruz. Gece teheccüd namazı için kalkıp iki rekat nafile namaz kılsak, sonra baksak ki, sabah namazının vakti girmiş, artık sünnet kılamayız, kıldıgımız iki rekat nafile sünnet yerine geçer. (Eşbâh)



Sünneti de kılmaya diye niyet edince, niyetin sevabını da alıyoruz. Yeni abdest alınca mesela öglenin sünnetini kılmaya başlarken, hem abdest için şükür namazına, camide kılıyorsak, hem de tehiyyet-ül-mescid namazına, kazamız varsa hem de kaza namazına ve vaktin sünnetine diye niyet etmemiz iyi olur. Böylece sevaplar fazlalaşır. Burada sadece vaktin sünneti ile vaktin farzına aynı anda niyet etmek caiz olmaz.



İbni Âbidin hazretleri, (Tehiyyet-ül-mescid) namazını anlatırken buyuruyor ki:

Öglenin farzına dururken, hem farz, hem de sünneti olarak iki niyet yapılırsa, iki imama göre, yalnız farz kılınmış olur. İmam-ı Muhammede göre ise, o namaz kabul olmaz. Çünkü, farz ile sünnet ayrı cinsten iki namazdır. Camiye girince kılınan herhangi bir namaz, tehiyyet-ül-mescid yerine de geçti i için, farz kılarken tehiyyet-ül-mescid olarak da, ayrıca niyet etmek, imam-ı Muhammede göre de caiz olur. Yalnız farza niyet edince de, bu iki namaz birlikte kılınmış olur. (R.Muhtar)



Kaza namazı ile sünnet, vaktin farzından başka bir namaz oldugu için, tek bir namaz iki niyet ile kılınır.

blue isimli üye şu anda çevrimdışı  
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Seçenekler
Stil



Konu Etiketleri
namaza başlarken nasıl niyet edilir , namaz niyetleri , tehiyyet ül mescid namazı , gece namazına nasıl niyet edilir , imam nasıl niyet eder , kaza namazına nasıl niyet edilir , peygamber efendimiz namaza nasıl niyet ederdi , nafile namazı nasıl niyet edilir , adak namazı nasıl kılınır , teheccüd namazına nasıl niyet edilir ,


Saat : 22:20 |

Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Tesettür
Yandex.Metrica